پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهش کاربردی محسوب می شود و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. با توجه به قلمرو مکانی و زمانی، جامعه آماری پژوهش را کلیه گردشگران داخلی شهر همدان تشکیل می دهند که به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری از جدول مورگان بهره گرفته شد و تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد گردید. روش نمونه گیری پژوهش از نوع تصادفی ساده می باشد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه می باشد. جهت سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری شد و جهت سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد و870/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی برای توصیف متغیرهای جمعیت شناسی و آمار استنباطی (آزمونهای نیکویی برازش K-S، و ضریب همبستگی اسپیرمن) استفاده شد. نتایج نشان داد بین رضایت گردشگران در استفاده از گردشگری الکترونیک و مجازی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. فرمت فایل: Pdf