در عصری که تغییر مداوم و عدم اطمینان از مهمترین ویژگیهای آن است و کسب و کارها هر روز با مسائل جدید و ناشناختهای از جنس آینده روبهرو هستند، چگونه میتوان برای آینده برنامهریزی کرد. از این رو، برای شناختن آنچه آینده نامیده میشود، تکنیکهای مختلفی بروز کردهاند. از بین این روشها آینده پژوهی برای موضوع این مقاله در نظر گرفته شده است. در این مقاله سعی شده که درابتدا به تشریح مفاهیم آینده شناسی –که از لحاظ مفهومی بسیار نزدیک به آینده پژوهی است- و سپس آینده پژوهی و رویکردها و الزامات آن پرداخته شود و نهایتا انواع روشهای آینده پژوهی بررسی شده است.