زمینه و هدف: خطاهای پزشکی در تمام دنیا طیف گسترده ای از بحران های جبران ناپذیری را در سلامت به وجود آورده، و به عنوان یکی از تهدید ها و چالش های اساسی و مهم در نظام سلامت به شمار میرود.اگر چه در ایران آمار مدون و دقیقی از میزان خطاهای پزشکی در دست نمی باشد اما کارشناسان به دلیل برخی ضعف های ساختاری در نظام سلامت کشور پیش بینی می کنند که این میزان، رقم قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص می دهد لذا در این مقاله به بررسی علل ایجاد و رفع این خطاها پرداخته شده است تا گامی در جهت ارتقاء مدیریت کیفیت خطاهای پزشکی برداشته شود. روش کار: این مقاله از نوع مقالات مروری بوده و در گرداوری آن از منابع فارسی و لاتین مرتبط با مدیریت خطاهای پزشکی و کیفیت خدمات ارایه شده به بیمار استفاده گردیده و سعی گردیده ،که با نگاهی عمیق به بررسی این چالش و ارایه راهکاری کاربردی در ایران بپردازد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به گفته برخی کارشناسان در حوزه رسیدگی و ثبت خطاهای پزشکی ،کشور ایران از لحاظ کمیت و کیفیت حداقل 40 سال از استاندارد های جهانی فاصله دارد و هنوز هیچ گونه سیستم نظام مندی برای مدیریت ، شناسایی و ثبت ومقابله با این خطر طراحی نشده است. تحقیقات نشان میدهد توجه به دو رویکرد سیستمی و تفکر استراتژیک در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در این حوزه می تواند به میزان قابل ملاحظه ای از بروز خطاهای پزشکی و دوباره کاری بکاهد.این رویکرد نوین سازمانی میتواند از طریق ایجاد فرهنگ ایمنی در بیمارستان، آشکار سازی سریع خطاها، کنترل و تجزیه و تحلیل آن ها و در نهایت ارزشیابی مستمر، منجر به بهبود عملکرد های سازمانی گردد از طرفی دیگر ایجاد فاکتور-هایی مانند اصلاح ساختار سازمانی و فرایند های بالینی، اصلاح نظام تامین دارو و سیستم گزارش دهی خطا و استقرار متخصصان اپیدمیولوژی در کمیته های بیمارستانی موجب کاهش میزان خطاهای پزشکی و در نهایت باعث کاهش مرگ و میر، کاهش زمان انتظار و بستری بیماران کاهش استهلاک تجهیزات پزشکی و افزایش گردش تخت گردد.که باعث افزایش بهره وری سیستم سلامت و ایمنی و اثر بخشی خدمات بالینی می شود.