با توجه به پیچیدگی روزافزون سازمانها و تفاوت در اندیشه، نگرش و باورهای افراد، تعارض به عنوان جزء اجتنابناپذیر زندگی سازمانی امروز مطرح است. نکته قابل توجه اینجاست که اجتنابناپذیر بودن تعارض بر منفی بودنآن نیست بلکه چه بسا اگر تعارض خوب مدیریت شود، برای سازمان مفید نیز باشد. به عبارت دیگر تعارض سکهای است که دو وجه مثبت و منفی دارد و شیوه برخورد و یا رویارویی با آن است که اثر آن را برای سازمان تعیین میکند. از اینرو، بیشکتوانایی مدیریت و کنترل پدیده تعارض در سازمانها از مهمترین مهارتهای مدیریت است که مدیران امروز نیازمند آن هستند. و این مستلزم آشنایی بیشتر مدیران با تعارض، سبکهای مدیریت تعارض و سایر مفاهیم مرتبط با آن است که در این نوشتار به اختصار به آن پرداخته شده است. این مقاله تاریخچه و مفهوم تعارض( تضاد ) در مدیریت و سازمان را بیان و انواع تعارضات سازمانی را برشمرده و آنها را تقسیمبندی می نماید و تعارض از منظرهای مختلف، مکاتب فکری، مراحل تعارض، عوامل تعارض زا و روشهای مواجه با تعارض را شرح می دهد.