یکی از اهداف مهم نظام آموزش عالی کشور، پرورش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه است. این مراکز به علت داشتن امکانات آموزشی و پژوهشی پیشرفته و نیروهای کارشناس می توانند در بخشهای گوناگون بازار کار فعالیت نمایند، مواد و دستگاههای گوناگون تولید کنند و با ارائه طرحهای تولید سودآور به سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی، زمینه ایجاد واحدهای مختلف تولیدی را فراهم آورند و از این راه کارآفرین باشند. در سالهای گذشته با توجه به روند افزایش جمعیت و کارآفرینی تقاضا برای ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از یک سو و مشکلات اقتصادی دولت از سوی دیگر، مسأله اهمیت ویژه ای یافته است. در این مقاله سعی بر ان است تا با بیان مفاهیم انکوباتورها، سیر تکاملی انها و انواع آن به بررسی نقش فزاینده آنها در توسعه کارآفرینی دانشگاه ها، غرب استان مازندران بپردازیم. تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه 283 نفر از دانشجویان دانشگاههای غرب استان مازندران در سال 19 را تشکیل داده اند که با روش نمونه گیری تصادفی از جدول مورگان انتخاب شده اند.ابزار گرداوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاکی از ان است که بین مولفه های فرصت یابی، ریسک پذیزی، خلاقیت، نوآوری، شکست ناپذیری و استقلال در سطح %p=1 رابطه وجود دارد فرمت مقاله: pdf همراه با لوگوی کنفرانس