شرکت و صنایع از طریق بهبود وضعیت رقابتی خود و بهره گیری موثر از قابلیت های محوری به کامیابی و موفقیت دست پیدا می کنند و هوشمندی رقابتی هسته اصلی راهبرد رقابتی و بهبود مزیت رقابتی است. اهمیت روزافزون و تاثیر گذار سازمان های کوچک و متوسط در دنیای پرتلاطم کنونی در کنار سازمان های بزرگ ما را بر آن داشته تا تاثیر هوشمندی رقابتی به عنوان عامل موثر بر مزیت رقابتی در این سازمان ها را مورد بررسی قرار دهیم. سازمان ها ازجمله سازمانهای تجاری کوچک و متوسط برای دست یافتن به مزیت رقابتی از طریق هوشمندی رقابتی نیازمند الگویی هستند که طبق آن عوامل تاثیرگذار بر رقابت را شناسایی کرده و فرایند رسیدن به هدف یعنی یک مزیت رقابتی پایدار را به صورت سیستماتیک دنبال کنند. در مقاله حاضر با بررسی دیدگاه های تئوریکی مختلف ادبیات موضوع مورد بحث قرار گرفته و با جمع بندی نتایج حاصل از این تحقیقات مدل مفهومی برای درک بهتر موضوع ارایه شده است. فرمت مقاله: pdf همراه با لوگوی کنفرانس