شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 07 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 39,925
بازدید دیروز: 54,568
بازدید کل: 151,806,805
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 190
کاربران حاضر: 191
ارائه یک مدل ریاضی در تخصیص بودجه تبلیغات به رسانه های ارتباط جمعی مختلف
چکیده:
امروزه تبلیغات به عنوان یکی از موثرترین شیوه ها در رساندن پیام بنگاه های تجاری به مخاطبان آن محسوب می شود. هر ساله بودجه هنگفتی صرف تبلیغات می شود و هرگونه اشتباه در این راه، منجر به از بین رفتن مقادیر زیادی منابع مالی خواهد شد بدون آنکه اثربخشی لازم فراهم آید. مدل های سنتی انتخاب رسانه عمدتاً مبتنی بر معیارهای کمی بوده و کمتر قضاوت های کارشناسانه و توانایی ها و قابلیت های رسانه های مختلف را مد نظر قرار می دهد. در این مقاله سعی بر آنست که با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریاضی، یک مدل جهت تخصیص بودجه تبلیغات بسط و توسعه داده شود. برای این کار ابتدا با بهره گیری از روش پایین به بالا ابتدا برای رسانه های مختلف مزایا و معایبی بر شمرده می شود. آنگاه با تلفیق و ترکیب این مزایا و معایب، معیارهای انتخاب رسانه که در واقع معرف میزان اثربخشی رسانه است، تعریف می گردد. آنگاه معیارهای مستخرج پس از احراز اعتبارسنجی با روش دلفی در طی یک تصمیم گیری گروهی مبتنی بر فرایند تحلیل سلسله مراتبی مورد مقایسات زوجی قرار گرفته اوزان و به عبارتی ضرایب اثربخشی رسانه های مختلف تعیین می گردد. در آخر ضرایب بدست آمده به عنوان ضرایب تابع هدف یک مدل کوله پشتی با محدودیت سقف بودجه قرار می گیرد. با حل مدل مذکور بودجه تبلیغات به نحو بهینه تخصیص می یابد. در انتهای مقاله نیز مدل مذکور همراه با یک مثال عملی برای محصولات بهداشتی کودک ارائه خواهد شد.
کلید واژه: بودجه بندی تبلیغات، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، ترکیب رسانه ها، برنامه ریزی رسانه ای
نویسنده(گان): احمد کوچک زاده، حسن سیرانی
منبع: چهارمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع
موضوع: مدیریت رسانه
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 17
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.