تحقیق حاضر با عنوان رویکردی تحلیلی به توسعه سیستم هوش کسب وکار انجام گرفته است . هدف از انجام آن، شناسایی ابعاد و شاخص های ارزیابی عملکرد سیستم هوش کسب وکار و ارائه راهکارهایی جهت توسعه و بهبود آن در سازمان مربوطه می باشد. از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات این پژوهش از نوع توصیفی است . نتایج نشان می دهد سیستم هوش کسب وکار نوز در گام اول و در ابتدای راه خود قرار دارد . بنابراین نیازمند سرمایه گذاری مالی بیشتری جهت توسعه و بهبود آن در سازمان برای نزدیک شدن به سطح انتظارات و نیازهای سازمان وکاربران آن است. این سیستم در مسیر حرکت وتوسعه خود باید بیشترین توجه خود را به شناخت وآگاهی کامل تر و عمیق تر از نیازها و نظرات کاربران معطوف نماید تا شانس موفقیت خود را در نیل به اهداف خود که اصلی ترین آن ارتقاء سطح خدمات به شهروندان با کمک گرفتن از فناوری اطلاعات است افزایش دهد. بنابراین با بکارگیری ابزار ها و تکنیک های داده کاوی، همچنین بازبینی معماری اطلاعات سیستم و افزایش ویژگی وکیفیت سیستم های اطلاعاتی سازمان ، عملکرد این سیستم را در سازمان تامین اجتماعی استان قم بهبود ببخشد و به ارتقاءآن در سازمان کمک شایانی کند. فرمت فایل: WORD