زمینه و هدف: رفتار شهروندی سازمانی برای هر سازمانی مطلوب است، چرا که با متغیرهای سازمانی مهمی همچون رضایت شغلی، کیفیت خدمات و بهرهوری سازمانی ارتباط دارد. هدف از این پژوهش بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی در بروز رفتار شهروندی سازمانی پرستاران در بیمارستانهای آموزشی شهر زنجان در سال 1391 است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی است که در آن تعداد 128 پرستار شاغل در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهر زنجان به صورت نمونهگیری سهمیهای و تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامههای مربوط به متغیرهای پژوهش (ویژگیهای شخصیتی و رفتار شهروندی سازمانی) را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در محیط نرمافزار 19 SPSS استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که از میان ابعاد شخصیتی پرستاران، سه بعد سازگاری، وظیفهشناسی و روانرنجوری بیشترین نقش را در پیشبینی بروز رفتار شهروندی سازمانی آنها دارند (05/0p=). این سه بعد ویژگی شخصیتی قادرند 173/0 از واریانس رفتار شهروندی سازمانی را تببین نمایند. همچنین متغیرهای جمعیت شناختی پرستاران (جنسیت، وضعیت تاهل، سن و سابقۀ خدمت) تاثیر معناداری در بروز رفتار شهروندی سازمانی آنها ندارند. نتیجهگیری: ویژگیهای شخصیتی پرستاران یکی از عوامل تأثیرگذار در بروز رفتار شهروندی سازمانی آنها میباشد. بر همین اساس مدیران بیمارستانها میتوانند رفتار شهروندی سازمانی را با ایجاد یا بهبود محیط کاری مثبت از طریق فرایندهای انتخاب و استخدام پرستاران با ویژگیهای شخصیتی مناسب و آموزش و جامعهپذیری آنها پدیدار نمایند. فرمت فایل: PDF