تعاونیها بعنوان یکی از اشکال سازمانهای مردمی دارای قابلیتهای فراوان جهت ایفای نقش در حمایت اقتصادی جوامع میباشند، و افزون بر ویژگی ایجاد آفرینش تعاملات مثبت اجتماعی، اهمیت ویژه آنها در استفاده از امکانات بالقوه کسب و کار، حمایت از کارآفرینی، تولید ثروت و تأمین خدمات اجتماعی- رفاهی و طبقهبندی واحدهای تولیدی و خدماتی به عنوان مکمل روشهای دیگر میباشد. بر اساس اصل 44 قانون اساسی کشور ما، کارکرد بخش تعاون ایجاد اشتغال برای کسانی است که مهارت لازم برای انجام کار و حرفهای را دارند اما سرمایه کافی برای ایجاد اشتغال در اختیار ندارند. این افراد میتوانند در قالب تشکلهای تعاونی سازماندهی شوند و از محل تسهیلات بانکی و سایر منابع مالی، کسب وکاری را راهاندازی نمایند. امروزه تغییر از دنیای سنتی به دنیای الکترونیکی یکی از مهمترین موضوع و چالشهای سیاسی مشترک دنیاست و به سادگی پیاده سازی یک سیستم جدید IT، نیست بلکه یک تغییر کلی است که بر تمام مدلهای کسب وکار و انجام امور تاثیر می گذارد و تاثیر می پذیرد وآنهارا به نحوی متفاوت اما بهتر به مرحله اجرا می گذارد. برای استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات به منظور بهبود کارایی و اثر بخشی چه در درون شرکتها وچه در بین آنها، تجارت الکترونیکی از اصول مهم و اساسی موفقیت در این زمینه است. تجارت الکترونیکی و مدیریت گذر از شرکتهای سنتی به شرکتهای الکترونیکی، بصورت شانسی و تصادفی حادث نشده و بسیار پیچیده ونیازمند تلاش می باشد . که در این مقاله می خواهیم با ابزاری ساده به ارزیابی میزان آگاهی شرکتها تعاونی و مراکز، به پیاده سازی وکارایی تجارت الکترونیک، کمک نماییم.