هوش فرهنگی(CQ) دارای سه بعد1-شناختی(مغزی) 2- انگیزشی(قلبی)و 3- رفتاری(جسمی)است که مدیران و کارکنان با دارا بودن میزان مناسبی ازآن می توانند در فرهنگ ها و موقعیت های مختلف که سازمانهای امروزی را فرا گرفته به خوبی ایفای نقش نمایند.هوش فرهنگی پدیده ای است که در افراد و نیروی کارمتبلور و معنا پیدا می کند و بیش از هر چیز مدیران منابع انسانی را در سازمان ها به چالش واداشته است.در این راستا مدیریت منابع انسانی با در نظر گرفتن این مهم در فرایند مدیریت خود از جذب تا ترک سازمان _ با در نظر گرفتن صلاحیت هوش فرهنگی در امر استخدام، آموزش های مناسب،دربکارگیری افراد و در ارزیابی و جبران خدمات نیروی انسانی خود_ می تواند از عامل استراتژیک منابع انسانی به عنوان اصلی ترین منبع مزیت رقابتی در فعالیت های بین المللی بهره ها ببرد. ما در این مقاله هوش فرهنگی را تعریف و به بررسی این مفهوم جدید در عرصه ی مدیریت پرداخته و بویژه بر مدیریت منابع انسانی و جایگاه هوش فرهنگی در این مقوله تاکید خواهیم داشت. معیارهایی برای جذب افراد مناسب با توجه به عامل هوش فرهنگی معرفی کرده و شیوه ها و مراحل توسعه آن را بیان می کنیم. در نهایت مدلی نیز با در نظر گرفتن پدیده ی هوش فرهنگی در مدیریت منابع انسانی ارایه خواهد گردید. فرمت مقاله PDF و دارای پس زمینه می باشد