پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی مقیاس زیرساختهای مدیریت دانش انجام شده است. ابتدا مبانی نظری و تئوری مدیریت دانش بر مبنای نظریههای گوناگون و تحقیقات مختلف تدوین شد. پس از آن بر اساس نظریههای مختلف گویههایی برای سنجش مدیریت دانش تهیه شد. روایی محتوایی گویه ها، با نظر خواهی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. پرسشنامه تهیه شده، در مرحله اول روی نمونه 100 نفری از کارکنان اجرا شد و در مرحله اول ضریب اعتبار کم شد که بعد از حذف سؤالها ضریب اعتبار آزمون 79/0 به دست آمد. با توجه به همبستگی هر سؤال با کل آزمون که مقدار آن کمتر از 50/0 بود، 16 تا از سؤالها حذف شدند و 26 سؤال به عنوان سؤالهای پرسشنامه باقی ماند. تحلیل عاملی سؤالات مدیریت دانش بیانگر این بود که بیش از 70 درصد واریانس مدیریت دانش، با مقیاس ساخته شده تبیین میشود. پس از چرخش عوامل، همبستگی میان هر سؤال با هر عامل در بهترین حالت مشخص گردید. که بر اساس آن شش عامل نامگذاری شدند. برای هنجار یابی، پرسشنامه روی 260 نفر از کارکنان اجرا و جدول نرم به تفکیک جنسیت تهیه شد. در نهایت میتوان از این پرسشنامه برای اندازه گیری میزان استقرار مدیریت دانش سازمانها برای انجام پژوهشهای گوناگون استفاده کرد. فرمت فایل:WORD