دانش بومى به عنوان علم محلى، نقش ویژه ایى در عرصه توسعه کشور دارد. راهکارهاى دانش بومى عموماً با رویکردهاى اجتماعى و در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگى و اجتماعى همراه است . این پدیده به گونه ایى خاص و منطقى تضمین گر توسعه اجتماعى است و مقولاتى نظیر فقر و بیکارى با کارکردهاى دانش بومى قابل حل است. هدف اصلی این مقاله تحلیل نقش دانش بومی در توسعه اجتماعی فرهنگی روستاهای دهستان گوگ تپه می باشد روش - تحقیق در این مطالعه توصیفی تحلیلی است و از روش میدانی - بصورت مشاهده، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه استفاده شده است. با استفاده از فرمول کوکران 633 عدد پرسشنامه در بین ساکنین روستاها تکمیل و جمع آوری شد. این داد ه ها پس از وارد کردن در محیط Spss بررسی و تجزیه و تحلیل و سپس مورد تفسیر قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد 63 درصد از پاسخگویان معتقدند که دانش بومی نمی تواند در توسعه پایدار روستاها مثمر ثمر واقع گردد بیش از 28 درصد میزان تاثیر آن را در حد کم و خیلی کم می دانند. 2286 پاسخگویان معتقدند دانش بومی می تواند موجب توسعه فرهنگی اجتماعی روستاها گردد میزان تاثیر آن را 54 درصد زیاد، 82 درصد نیز در حد متوسط میدانند.