مشتری تنها منبع سودآوری شرکت ها در زمان حال و آینده است. ولی، به هرحال یک مشتری خوب که سودمندی بیشتری را ایجاد می کند همیشه امکان دارد که از دست برود؛ زیرا رقابت بر سر دستیابی به مشتریان خوب شدید است. پژوهش حاضر بر آن است تا تأثیر استراتژی های بازاریابی رابطه مند که شامل فعالیت های جذب و برنامه های وفاداری می شود را بر روی ادراک مشتریان فروشگاه زنجیره ای رفاه مورد بررسی قرار دهد. در این تحقیق منظور از فعالیت های جذب؛ کیفیت خدمات و برنامه های وفاداری هم شامل (جوایز، تماس، رضایت و شکایت) در نظر گرفته شده است. در این پژوهش که از نوع توصیفی- همبستگی است از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 160 نفر از مشتریان فروشگاه زنجیره ای رفاه در شهرستان پارس آباد مغان می باشد. داده های بدست آمده با استفاده از روش آزمون همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرارگرفته شده است. با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها با استفاده از آزمون پیرسون، تمامی فرضیه ها تایید گردیده اند. یعنی بین متغیرهای مستقل که شامل کیفیت خدمات، جوایز، تماس، رضایت و شکایت می باشند و ادراک مشتریان همبستگی بسیار معنی داری وجود دارد. که به ترتیب الویت رضایت با 61/0، کیفیت خدمات با 59/0، تماس با 55/0، شکایت با 51/0 و جوایز با 48/0 با ادراک مشتریان ارتباط دارند. در این بین رضایت مشتریان بیشترین و جوایز کمترین تاثیر را روی آگاهی و شکل دادن ادراکات مشتریان راجع به فروشگاه رفاه را دارند. فرمت فایل: PDF