تأثیر عوامل مدیریت، سازمان و تکنولوژی بر شکست و یا موفقیت سیستمهای اطلاعاتی در سازمانها و نهادهای کشور از جمله مسایل و موضوعاتی است که همواره محققان سیستمهای اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعات به آن پرداختهاند. متأسفانه در کشور ما جهت شناخت ماهیت شکست یک سیستم رایانهای هنوز پژوهش علمی و کارآمدی صورت نگرفته است. آگاهی از دلایل شکست یک سیستم اطلاعاتی رایانهای، باعث هوشیاری و مراقبت مدیران و تیم طراحی و تمرکز بیشتر بر نقاط ضعف احتمالی خواهد شد. حمایت مدیران در تقویت عوامل پیشبرنده و تضعیف عوامل بازدارنده در طراحی و پیادهسازی و یا توسعه سیستمهای اطلاعاتی و نیز آماده بودن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری میتواند از جمله نقاط کلیدی جلوگیری از شکست و تضمین موفقیت یک سیستم اطلاعاتی باشد. این تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت، علّی است. نمونهی آماری تحقیق برابر با 35 سیستم و به تعداد اعضای جامعهی آماری است و تمام سیستمهای رایانهای که مأموریت ارایهی خدمات بانکی به مشتریان را دارند، شامل میشود. آزمون شاخصها به وسیله پرسشنامه با استفاده از روش تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره، در بانکهای دولتی ایران صورت پذیرفته است. ابزارهای تحلیل آماری نیز شامل ضریب همبستگی پیرسون و ضریب بتا است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که دلیل اصلی شکست اکثر سیستمهای اطلاعاتی در بانکهای ایران، مسایل و مشکلاتی است که از سوی عامل مدیریت و مؤلفههای راهبرد، انتظارات، پیچیدگی - مخاطره حادث میشود.