اهداف طراحی شده هر سازمان بنا به ضرورت توسط اعضا ی آن دنبال می شود و این کارمندان و کارگران هستندکه باعث تحقق و عدم تحقق اهداف سازمانی می شوند لذا هرگونه نگرش و عقیده آنان نسبت به سازمان و اهداف آن در نیل سازمان به اهدافش موثرخواهد بود. بررسی فرهنگ سازمان به عنوان یک ابزار جمع آوری اطلاعات عمل می کند و مدیران را قادر می سازد تا از این طریق اولاً بخش ها و یا گروههای کاری را با یکدیگر مقایسه نمایند، ثانیاً مسائل را اولویت بندی کنند ثالثاً ادراکات و انتظارات کارکنان را شناسایی تا بدین وسیله بتوانند شکاف بین وضع موجود و مطلوب را بهبود بخشند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده است برای بررسی فرهنگ سازمانی بیمارستان از پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون و برای سنجش رضایت شغلی از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس شاخص توصیفی شغل (JDI) استفاده شده است و برای تجزیه و نحلیل سوالات پرسشنامه از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان بخش حسابداری(14نفر) در سال 1392 بوده که به علت محدود بودن کل جامعه آماری به عنوان نمونه آماری در نظرگرفته شده است. نتایج این پژوهش نشان داد بین ابعاد فرهنگ سازمانی (بعد درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و ماموریت یا رسالت) با رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. فرمت فایل: WORD