اهمیت نام تجاری و تأثیر آن در فروش محصولات و خدمات به طور فزاینده ای در حال گسترش می باشد، در این بین آگاهی از شخصیت نام تجاری برای تمامی سازمانها حائز اهمیت می باشد. تحقیقات نشان داده است که امروزه مصرف کنندگان نام تجاری را انتخاب می کنند که با شخصیت آنها نزدیکی دارد. شخصیت موضوع جذابی در بازاریابی است و برخی محققین آن را هسته مرکزی در خرید افراد معرفی نمودند. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر شخصیت نام تجاری شرکت ایران خودرو بر شهرت و تمایز شرکت و شخصیت خریداران می پردازد. با استفاده از پرسشنامه نظرات 389 نفر از مشتریان شرکت در سطح شهرستانهای تهران و سمنان جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و معنی دار شخصیت نام تجاری بر شهرت، تمایز و شخصیت خریداران و عدم تأثیر شهرت روی شخصیت خریداران می باشد. در انتها با توجه به نقش ارتباطات در خلق و حفظ شخصیت پیشنهاد گردیده است تا سازمانها با تمرکز بر ارتباطات و دستیابی به روابط عمومی اثر بخش اقدام به ایجاد و حفظ شخصیت نام تجاری خود نمایند.