با رقابتی تر شدن کسب و کارها، اهمیت ارتباط موثر با مشتریان نیز بیشتر می شود. به دست آوردن مشتری و نگهداشتن آن هیچ کدام کار آسانی نیست. بدون شک امروزه کسب رضایت مشتری جایگاهی مهم و حیاتی در اهداف شرکتها به خود اختصاص داده است و مدیران ارشد به خوبی میدانند موفقیت آنها در راه رسیدن به اهداف شرکتها، در گرو جلب و جذب مشتریان است و جذب مشتری به مهارتهای ارتباطی بستگی دارد. زیربنا و شالوده موفقیت در امر رضایتمندی و جذب مشتری برقراری ارتباط متناسب و مدیریت صحیح واصولی مهارتهای مربوط به انواع ارتباط با مشتری است. و این اهمیت، ارتباطات و ارزش آنها را در مشتری مداری روشن می کند. در این فضا از بین شیوه های مختلف ارتباط با مشتری مهارتهای کلامی و غیرکلامی موثرتر خواهند بود، و علت آن هم تعامل دوطرفه ای است که بین بنگاه اقتصادی و مشتریان صورت می گیرد. در این نوع از ارتباطات، علاوه بر اینکه بنگاه اقتصادی در شناساندن خویش به مشتری تلاش می کند تا بتواند تقاضای او را به سمت بنگاه سوق دهد، فرصتی فراهم می شود تا صدای مشتری را نیز بشنود که نتایج آن برای رقبا و گسترش کسب و کار حائز اهمیت است. در این مقاله سعی شده است با تشریح مدیریت این مهارتها و بهره گیری صحیح از آنها در دنیای شلوغ و پیچیده امروزی کمک شایانی در درک نیازهای روانی مشتریان و پاسخ گویی مناسب در مقابل آنها کرده باشیم. فرمت فایل: WORD