امروزه نتایج تحقیقات حاکی از این است که بیش ترین عامل اثرگذار بر عملکرد بهینه سازمانها فرهنگ است و از آنجا که گرایش به مشتری نوعی فرهنگ سازمانی است و سازمانها را به سمت پاسخگو بودن به مشتری سوق می دهد؛ به کارگیری استراتژی های مشتری محور نیازمند یک فرهنگ سازمانی تطبیق پذیر و پاسخگو به تغییر است لذا به دنبال شناسایی و نیز چگونگی به کارگیری روش هایی مؤثر، جهت تقویت جنبه های مثبت آن می باشند. می توان گفت یکی از مشکلاتی که بر سر راه مدیران سازمان ها برای شناخت ابعاد فرهنگی وجود دارد، انتخاب چهارچوب مفهومی و یا مدلی جامع از فرهنگ سازمانی است. بدین منظور، در این پژوهش، در آغاز به مطالعه ادبیات پژوهش بگونه ای گسترده پرداخته و بر پایه آن، ابعاد و مؤلفه های فرهنگ سازمانی شایسته استخراج گردیده است. سپس به منظور تعیین میزان مناسب بودن این ابعاد و مؤلفه ها، از نظرات استادان و صاحب نظران مدیریت استفاده شده است. در نهایت با بهره گیری از ادبیات پژوهش و همچنین ابعاد و مؤلفه های شناسایی شده مدلی برای فرهنگ سازمانی شایسته در شرکت های مشتری محور ارائه شده است. فرمت فایل: Pdf