زمینه و هدف: تأکید بر عقلانیت ابزاری و مغفول ماندن عقلانیت جوهری در سازمانها، موجب شده است که در عصر کنونی، بقا به مهمترین دغدغه و هدف سازمانها، تبدیل گردد و آنها را به سیستمهای اجتماعی منفعلی مبدّل سازد که خود را با محیط تطبیق می دهند تا باقی بمانند. در این نوشتار، با امعان نظر به این آگزیوم مشکل آفرین (میل بقا ماده)، تلاش شدهاست با گذر از روش صرفاً تجربی و استقرایی و با رجوع به منابع دیگر شناخت، نظیر وحی، و بهره گیری از عقلانیت جوهری، به تبیین مفهوم ایثار پرداخته و تصویری بصیرت بخش از سازمانهای مبتنی بر آن ترسیم گردد. روش: این پژوهش از حیث جهت گیری، بنیادی، و از نظر اهداف، اکتشافی است. روش پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی از نوع تحلیل محتواست. در نهایت، جهت آزمون نتایج، ویژگیهای ضروری مستخرج برای اتصاف به صفت ایثارگری، به خبرنگاران ارائه شد و در چارچوب روش دلفی فازی، از آنها کسب نظر گردید. یافته ها: آن چیزی که وجه تمایز سازمانهای ایثارگر از سازمانهای دیگر است، نوع هستی شناسی و جهان بینی حاکم بر آنهاست. سازمانهای بسیاری از صفات و ویژگیهای خود را واومدار صفات و ویژگیهای انسانی هستند؛ در این میان، انگاره سازمان ایثارگر، با بهره گیری از مبانی اعتقادی متفاوت از سازمان های روزمره کنونی، میتواند در جامعه نقش برجسته ای ایفا کرده و جامعه انسانی را در دستیابی به اهداف اصیل خود یاری رساند. نتیجه گیری: با امعاننظر به ویژگیهای تصویرشده سازمانهای ایثارگر و پیامدهای مطلوب مادی و معنوی آن؛ به نظر می آید که میتوان این انگاره را به عنوان سازمانهای مطلوب در فرهنگهای توحیادی پذیرفت و با توجه به پست مدرنیسم حاکم بر فضای علمی ، آن را به عنوان نظریهای فرازمانی و فرامکانی ترویج کرد چرا که این تحقیق با اعتقاد بر این گزاره صورت گرفتهاست که بیان و ترویج انگاره سازمان ایثارگر، به توسعه معنویت و اخلاق در فضای بین سازمانی جامعه کمک میکند. برای دریافت فایل ابتدا عضو سایت شده و سپس به صفحه شخصی رفته و با انتخاب گزینه افزایش اعتبار نسبت به افزایش اعتبار خود اقدام نموده و بعد از شارژ حساب خود فایل را دانلود کنید. همچنین می توانید سایر اسلایدها (پاورپوینتهای) موجود را از اینجا مشاهده کنید