شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 02 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 49,238
بازدید دیروز: 28,942
بازدید کل: 157,650,610
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 36
کاربران حاضر: 37
مقایسه ی تحلیلی بنیاد کیفیت اروپایی (EFQM) و کارت امتیازی متوازن (BSC)
چکیده:
این مقاله به مقایسه و بررسی مدل کیفیت اروپائی (EFQM) و کارت های امتیازی متوازن (bsc) پرداخته است که پس از بررسی و مقایسه ی توانایی ها و ضعف های هر یک، از دو منظر تعالی سازمانی و اندازه گیری عملکرد با توجه به ادبیات موضوع به این نتیجه می رسدکه دو مدل زمینه های مساعدی برای همکاری دارند. در انجام این مقایسه و بررسی در قسمت اول از چارچوب کانجی که جهت مقایسه ی مدلهای تعالی سازمان ارائه شده است،استفاده می شود این چارچوب در پیچیدگی مدل، انعطاف، هزینه، اعتبار، قابلیت اعتماد، پوشش دادن تمام ذینفعان، پوشش دادن اصول ،TQM فرآیندگرایی، الگوسنجی و روندها به بررسی دو مدل می پردازد. در قسمت بعد به نقد و بررسی این دو مدل در برابر پنج سؤال مطرح شده توسط اوتلی می پردازیم، این چارچوب به این دو مدل به دید سیستم های کنترل مدیریت نگاه می کند و در پنج مورد یعنی اهداف, استراتژی ها و برنامه ها, تنظیم اهداف کمی, ساختار پاداش دهی وحلقه بازخور اطلاعات دو مدل را مورد بررسی و مقایسه قرار می دهد. نتایج این آنالیز نشان می دهد علیرغم اینکه این دو روش به نظر متفاوت می آیند از مفاهیم مشترکی برخوردارند. در نهایت می توان گفت پیاده سازی همزمان این دو روش در سازمانها می تواند مفید واقع گردد.
کلید واژه: بنیاد کیفیت اروپایی (EFQM)، کارت امتیازی متوازن (BSC)، تعالی سازمانی، سیستمهای کنترل مدیریت
نویسنده(گان): امیربخت یاوریان، سیدحسام الدین ذگردی
منبع: چهارمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع
موضوع: مدیریت کیفیت و بهره وری
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 15
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.