در دهه گذشته توجه بسیار زیاد و جدی ای به مقوله عدالت سازمانی در حوزه روان شناسی صنعتی شده است. امروزه نیز یکی از داغ ترین مباحث حوزه رفتار سازمانی، عدالت کارکنان و درکی که کارکنان از این مقوله دارند، می باشد. در ساده ترین تعریف عدالت یعنی نحوه و چگونگی باز توریع پاداش ها و تنبیهات به واسطه ساز و کار یک مجموعه و سیستم نظام مند. در عرصه سازمانی عدالت یعنی یک رفتار اخلاقی، منصفانه در سازمان. علت اصلی مهم بودن و اولویت دار بودن مفهوم عدالت سازمانی به این علت است که این موضوع به بسیاری از مفاهیم سازمانی همچون تعهد سازمانی، رفتار شهروند سازمانی، رضایت شغلی، عملکرد و. .. مرتبط می-باشد. عدالت در نظرگاه های مختلف تعارف متفاوتی دارد و هر کس از یک زوایه دید به تعریف این مفهوم کیفی پرداخته است. در این مقاله سعی شده است تا ضمن بیات اهمیت و ضرورت حضور و بروز عدالت سازمانی، به بیان تعریف آن نیز بپردازد و تبارشناسی دقیقی از مفهوم این واژه ارائه دهد. در ادامه سعی شده است تا اصول عدالت سازمانی و ابعاد سازمانی نیز مورد اشاره و بررسی قرار گیرد که در این بخش نیز از مناظر مختلف مفهوم مورد بررسی گرفته است. در نهایت سایر مفاهیم مهم و اساسی که از این مقوله متاثر می شوند و به نوعی تغییر سطح آن با تغییر وضعیت عدالت گره خورده است نیز مورد بررسی قرار می گیرد.