در زنجیره تامین، مدیریت برگشتی، در قالب مقوله لجستیک معکوس اعمال می شود ، به دلایل مختلف، جریان مواد و کالاها در خلاف جهت عادی زنجیره امری اجتناب ناپذیر است. پرداختن به موضوع شبکه لجستیک معکوس، مدیریت و هدایت موثر این جریان معکوس امری لازم و ضروری است.با توجه به بررسی های صورت گرفته یکی از مواردی که تاثیر بسیاری بر مدلسازی شبکه لجستیک معکوس دارد، در نظر گرفتن شرایط عدم قطعیت می باشد. در لجستیک معکوس پارامترهایی مثل ظرفیت مراکز ، تقاضا ، هزینه و کیفیت و... به صورت غیر قطعی هستند. با توجه به این موارد ، در این تحقیق به ارائه یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح آمیخته احتمالی برای طراحی شبکه لجستیک معکوس پرداخته شده است. برای حل این نوع مدل ابتدا می بایستی آن را به یک مدل قطعی تبدیل نمود. مدل ارائه شده در این تحقیق یک مدل چند محصولی، چند رده ای می باشد که به صورت همزمان هزینه های حمل و نقل و هزینه های احداث تسهیلات را در بر می گیرد. مدل مورد نظر با درنظرگرفتن کمینه سازی هزینه ها (هزینه های استقرار تسهیلات و هزینه های حمل و نقل) و همچنین در نظر گرفتن عدم قطعیت در تقاضای محصولات برگشتی از نوع مسائل NP-Hard می باشد که زمان حل مساله به صورت نمایی و با توجه به ابعاد مساله افزایش می یابد بنابراین در این تحقیق یک روش کارا با استفاده از الگوریتم ژنتیک با کدینگ الویت محور پیشنهاد داده شده است. فرمت فایل: WORD