امروزه صادرات موتور محرکه اقتصاد بسیاری ازکشورهای بزرگ دنیا را شکل میدهد و تمامی کشورهای جهان بدنبال گسترش سیطره خود بر بازارهای جهانی میباشند.اما با وجود افزایش روبه رشدجهانی سازی بازارها و شدت یافتن رقابت درسطح جهانی، توجه تحقیقاتی به شناسایی عوامل موثر بر صادرات خصوصاً در زمینه فرش دستباف برای ورود به بازارهای جهانی در ایران بسیار ناچیز بوده است. علیرغم اینکه ایران، از تولیدکنندگان اصلی فرش دستباف درجهان میباشد و تا چندی پیش رتبه های اول تا سوم رادربازارهای جهانی هم ازلحاظ میزان صادرات و هم کیفیت محصول کسب کرده است، ولی درچند سال اخیر باحضور رقیبانی چون چین، هند و حتی افغانستان، این محصول جایگاه قبلی خود را از دست داده است. استان قم یکی از سه رکن فرش کشور است و از لحاظ کیفیت فرش دستباف بعد از تبریز و اصفهان رتبه سوم کشوری را داراست و این محصول 11 درصد ازکل صادرات استان قم را تشکیل میدهد. در این تحقیق بر اساس نیاز و مسئله تحقیق 7 بعد در توسعه صادرات فرش دستباف استان قم از ادبیات تحقیق شناسایی و ارائه شده است. جامعه آماری تحقیق، تولیدکنندگان صادراتی و صادرکنندگان فرش دستباف استان قم به تعداد 40نفر و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، توصیفی بوده است. براساس نتایج بدست آمده از تحقیق 37 عامل اعم از نرخ پوشش ریسک صندوق ضمانت صادرات، ثبات نرخ ارز و... بر توسعه صادرات فرش دستباف موثر است، که درنهایت اثر هر یک ازعوامل بررسی و پیشنهادات موثری ازقبیل راه اندازی شرکتهای مدیریت صادرات، ایجاد صندوق قرض الحسنه حمایت از صادرات فرش های دستباف و... ارائه گردیده است.مقاله مذکور از حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ساوه برخوردار بوده است. فرمت فایل: WORD