سازمانهای امروزی ناگزیر از استفاده از برنامه ریزی استراتژیک یا تفکر استراتژیک بوده فلذا ناچار به تحلیل و آنالیز محیط خود هستند و به ویژه سازمان های رسانه ای که محیطی کاملا متغیر و آشفته دارند. بیشتر محققان و استراتژیست ها آنالیزPEST را مناسب ترین روش تحلیل محیط کلان خارجی می دانند اما موضوع مهمی که در این میان لاینحل است این است که آیا تاثیر و ارزش بررسی چهارپایه تحلیل موصوف (سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و تکنولوژیکی) همگی دارای امتیاز و وزن یکسانی در سازمانهای رسانه ای هستند؟ لذا هدف در این مقاله تعیین وزن موثر معیارهای چهارگانه محیط کلان خارجی در سازمانهای رسانه ای با استفاده از نظر خبرگان می باشد و به سبب ابهام آلود بودن موضوع از اعداد فازی مثلثی و ضریب مینکوسکی برای مقایسه به همراه نمودار رادار استفاده شده است. با توجه به ماهیت و روش کار تحقیق حاضر از نوع تحقیقات پیمایشی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. برای آزمون فرضیه ها از مصاحبه بسته و قضاوت خبرگان استفاده شده است. نتیجه نشانگر این است که چهار متغیر موصوف، در سازمانهای رسانه ای از اهمیت یکسانی در اسکن محیط برخوردار نیستند و دارای وزن های متفاوت موثر هستند. نظر خبرگان انتخاب شده در این پژوهش این است که فاکتورهای اجتماعی بیشترین تاثیر را دارد و بعد از آن سیاسی ، اقتصادی قرار دارد فاکتور یا معیار و متغیر تکنولوژیکی در بررسی های محیط کلان خارجی سازمانهای رسانه ای از کمترین اولویت برخوردار است .