سازمانها و مؤسسات پیشرفته برای تصمیم گیریهای بموقع و سریع ، و جلوگیری از روندهای نامطلوب در فرایندهای اجرائی از یک سیستم ارزیابی عملکرد پیشرفته مبتنی بر فناوری اطلاعات بهره می برند. در این سیستم ها شاخص های کلیدی و حیاتی سازمان بصورت برخط ( Online) ارزیابی شده و نوسانات شاخص ها در قالب داشبوردهای سازمانی به نمایش گذاشته می شوند. آنچه که در اینجا بسیار حائز اهمیت است اینکه، سازمان کدام شاخص ها را اندازه گیری و ارزیابی کند و این شاخص ها چگونه استخراج می شوند؟ مدل ها و روشهای متنوعی برای ارزیابی عمکرد سازمانها و شرکت ها بوجود آمده که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند. به نظر می رسد مدل کارت امتیازی متوازن (BSC ) برای مؤسسات آموزشی مثل آموزش و پرورش و یا آموزش عالی مناسب باشد. این مقاله ضمن ارائه مدل پیشنهادی کارت امتیازی متوازن برای حوزه فناوری اطلاعات آموزش وپرورش ، اقدام به شناسائی وتدوین شاخص های نتیجه وعملکردی حوزه مذکور می نماید.