خدمات بازاریابی قابل ارائه توسط موسسات، دامنه وسیعی را در بر می گیرد که شامل تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل برنامه های بازاریابی می شود. عصر اطلاعات یعنی عصر خدمات. ارائه دهندگان خدمات می بایست تعامل موثر و کارآمدی را به هنگام ارائه خدمات با مشتریان ایجاد نمایند. امروزه گردشگری یکی از بخش های هدایت کننده ی تجارت جهانی در خدمات است. نقش فناوری اطلاعات در توسعه بخش گردشگری از دو بعد قابل بررسی است: یکی به کارگیری فناوری اطلاعات در اطلاع رسانی و ارائه خدمات گردشگری است و دیگری گردشگری مجازی است. توریسم الکترونیکی نشان دهنده دیجیتالی شدن تمام کارها، مراحل و ارزشیابی ها در بخش توریسم، سفر، مهمانداری و صنایع پذیرایی می باشد. در نگارش حاضر سعی شده است تا به مفاهیم خدمات و بازاریابی خدمات، خط مشی های بازاریابی خدمات و آمیخته بازاریابی خدمات پرداخته شود، در انتها مباحث فناوری اطلاعات و عناصر تشکیل دهنده آن و گردشگری مجازی ارائه خواهد شد و در پایان به اهمیت توریسم و تاثیر فناوری اطلاعات در صنعت توریسم می پردازیم و در بخش نهایی به بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات خواهیم پرداخت.