تأثیر و اهمیّت اخلاق فردی، ویژگیهای شخصی، صداقت و اعتماد به طور عام، و اخلاق کسب و کار به طور خاص، بر افزایش کارایی اقتصادی و جلوگیری از فساد و رسواییهای اقتصادی و نیز تأثیر منفی فساد اداری بر روابط کاری، تصمیم گیری فردی و همة اقتصاد، غیرقابل انکار است. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی زیر ساخت های اخلاق کسب و کار در بنگاه های تجاری بوده است. بر این اساس ضمن مروری جامع بر متون موضوعی مربوط، 42 نفر از مدیران شرکت های بازرگانی استان اذربایجان شرقی را بعنوان جامعه مورد مطالعاتی به بصورت مصاحبه فردی و گروهی به منظور جمعآوری اطلاعات، در نظر گرفته شده است. نتایج این تحقیق با ارائه مدل مفهومی فرهنگ، مجامع علمی (دانشگاه)، فنون بازاریابی، مسئولیت اخلاقی مدیران، نگرش دینی را بعنوان زیرساخت های اخلاقی بنگاه های تجاری موثر مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته شده است