پیچیدگی مسائل بازاریابی، تفاوتهای چشمگیر بین کشورها و آشنایی اندک تصمیم گیرندگان با اوضاع کشور خارجی ایجاب میکند تصمیمات سنجیده باشد. از طرفی تصمیم گیری مبتنی بر انتخاب توسط انسان، با توجه به اینکه محدود به معیارهای ذهنی و ساختار نیافته می باشد، در دوره پرطلاطم تجارت، چندان گرایش مناسبی نخواهد بود. هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل تصمیم گیری هوشمند و سیستماتیک استراتژی بازاریابی برای بنگاههای صادرکننده، مبتنی بر فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و مدل برنامه ریزی صفر و یک است. در تهیه معیارهای سنجش از طریق تحقیقات کتابخانهای و میدانی با استفاده از پرسش نامه و همچنین مصاحبههای متمرکز گروهی و فردی با 157 نفر از مدیران ارشد، مدیران بازاریابی و فروش از27بنگاه صادرکننده استان آذربایجان شرقی در دوره زمانی 90-1389صورت گرفته شده است. نتیجه این تحقیق مدل هوشمند و سیستماتیک تصمیم گیری استراتژی بازاریابی برای بنگاه های صادرکننده می باشد.