اشتغال از جمله مسائلى است که همواره ذهن انسانها، دولتها و ملتها را به خود مشغول داشته است. هر چند شغل و حرفه به ظاهر، به بعد اقتصادى - معیشتى انسانها مربوط مى شود، ولى با بعد فردى، خانوادگى، اجتماعى، سیاسى و فرهنگى آنان نیز ارتباطى تنگاتنگ دارد. رضایت شغلى حوزه اى است که در آن دیدگاههاى روانشناختى اجتماعى، جامعه شناختى، اقتصادى، علوم سیاسى و تربیتى هر یک به سهم خود در آن سخن گفته اند. امروزه در هر کشورى، هزاران هزار شغل و حرفه وجود دارد که افراد به آن اشتغال داشته و از این طریق، به زندگى خود ادامه مى دهند. آنچه همواره مورد توجه روانشناسان و اندیشمندان علوم اجتماعى بوده رضایت شغلى افراد و آثار این رضایت در روحیه آنها و بازدهى کارشان مى باشد. اگر کسى به شغل خود علاقمند باشد، خلاقیت و استعداد وى در زمینه کاریش شکوفا خواهد شد و هرگز دچار خستگى و افسردگى نخواهد شد. به عکس، اگر کسى از حرفهاش راضى نباشد، هم خودش دچار افسردگى و سرخوردگى مى شود و هم کارش بی نتیجه خواهد بود و از این رهگذر، جامعه نیز دچار آسیب خواهد شد.این مقاله، نگاهى به این موضوع دارد. این فایل دارای مطالبی درخصوص تعریف شغل، رضایت شغلی، عوامل انتخاب شغل، عوامل مؤثر بر رضایت شغلی، آثار وجود رضایت شغلى، نقش مدیریت در رضایت شغلی، ایجاد شرایط مناسب، افزایش رضایت شغلی، جنسیت و نقش آن در رضایت شغلی و ... می باشد.