سرمایه اجتماعی یکی از ابعاد جدید سرمایه در عرصه اجتماع و جامعه می باشد. سرمایه اجتماعی نوعی سرمایه غیر ملموس و نا محسوس می باشد که ناشی از روابط بین افراد یک جامعه می باشد و این سرمایه به دلیل ارتباط و اعتمادی که افراد آن جامعه به یکدیگر دارند، شکل می گیرد. سرمایه اجتماعی شبکه شخصی یک فرد و پیوستگی های نهادی برگزیده او را در بر میگیرد. در عرصه سازمانی سرمایه اجتماعی یعنی، جمع منابع بالفعل و بالقوه موجود در درون و ناشی شده از شبکه روابط یک فرد یا یک واحد اجتماعی. این مقاله که تلخیصی از مفاهیم حوزه سرمایه اجتماعی است، به بررسی و مطالعه مفهوم سرمایه اجتماعی و تفاوت آن با سایر سرمایه های محسوس می پردازد و در ادامه نیز ضمن ارائه تعریف از منظر صاحب نظران و بزرگان فلسفه، مدیریت، جامعه شناسی و .... می پردازد. در ادامه نیز ضمن اشاره به کارکردهای مثبت و منفی سرمایه اجتماعی به بررسی ابعاد، ویژگی ها و عناصر آن می پردازد. تئوری های مطرح در حوزه سرمایه اجتماعی نیز به طور مفصل مورد تشریح قرار گرفته و کارکردهای آن به طور مبسوط تبیین شده است و در نهایت نیز یک چارچوب مشخص جهت ارزیابی سرمایه اجتماعی ارائه می گردد.