انسانها همیشه در معرفی راههایی برای سپری کردن اوقات فراغت خود و کسب تجربه و لذت بردن از محیط اطراف خویش بوده است. یکی از اساسی ترین و مهمترین این شیوهها سیر، سفر و گشت و گذار بوده است. امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت علم و تکنولوژی، امکانات گوناگونی در رابطه با گردشگری در سطح جوامع ایجاد شده است؛ به گونه ای که سیاست گذاران کشورها سعی دارند با گسترش این زیرساخت ها، مسافرین بیشتری را در مقایسه با گذشته جذب نمایند و بدین ترتیب انتفاع و سود بیشتری بهدست آورند، در حقیقت مدیران و تصمیم گیران این کشورها به گردشگری همچون یک صنعت مینگرند و در پی ارتقاء بخشیدن به آن بهعنوان یک منبع درآمد دائمی و پایدار هستند. در این مقاله تأکید ما بیشتر بر نحوه مدیریت این پدیده صنعتی، جهت حداکثر سازی سود میباشد. در این مقاله سعی داریم ضمن مروری بر مفاهیم گردشگری و گردشگر، تاریخچه این صنعت را مورد بررسی قرار داده و در بخش بعدی به بررسی بازاریابی و مدیریت گردشگری پرداخته و رابطه صنعت گردشگری با فنآوری اطلاعات و ارتباطات میپردازیم.