هدف از این تحقیق اندازه گیری و تجزیه و تحلیل متغیرهای تاثیر گذار بر تقاضای گردشگری خارجی ایران بر اساس آمارهای موجود در سری زمانی 88-1350 بوده است. در این مقاله با استفاده از روش خود توضیحی با وقفه های گسترده ( (ARDL این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که متغیر درآمد سرانه کشورهای مبدأ و هزینه های سرمایه گذاری در گردشگری دارای تأثیر مثبت و متغیر متوسط هزینه هر گردشگر در ایران و متغیر مجازی سال های جنگ و انقلاب دارای تأثیر منفی بر تقاضای گردشگری کشورمان بوده است.