در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده می شود ودر دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این دارایی ها بستگی دارد. امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه فکری، به عنوان یک ابزار موثر برای افزایش رقابت شرکت ها هستیم. اندازه گیری سرمایه فکری به منظور مقایسه شرکت های مختلف، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترل های آنها ضروری است. این مقاله شامل مفهوم و تعریف سرمایه فکری، چشم انداز تاریخی سرمایه فکری، طبقه بندی های ارائه شده از اجزا سرمایه فکری، شباهت ها، سنجش سرمایه فکری و گزارشدهی سرمایه فکری مورد بررسی قرار می گیرد.