در قرن بیست و یکم رشد و گسترش فناوری باعث بوجود آمدن فرصتها در بخشهای مختلف شده است. بخش خدمات دولتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. رویکرد جدید و همه گیر دولتها در سراسر کشورهای جهان ارائه خدمات به شکل الکترونیک است که از آن با اصطلاح دولتها یا شهرهای الکترونیک یاد میشود. همراستا با مزایای بسیاری که استقرار دولت یا شهر الکترونیک به همراه دارد، عواملی بر استقرار صحیح و ارائه خدمات آن به شهروندان تاثیرگذار است. یکی از این عوامل هماهنگی و یکپارچگی سیستمهاست که به یکی از چالشهای مهم در این عرصه تبدیل شده است. در این مقاله سعی داریم با استفاده از اطلاعات بدست آمده از ادبیات موجود و یافته های پژوهشگران پیشین برخی از رویکردهای مناسب یکپارچه سازی را در مراحل مختلف استقرار دولت الکترونیک شناسایی نموده و سطوح مختلف یکپارچه سازی مورد نیاز در مسیر استقرار دولت الکترونیک را اولویت بندی نماییم. یافته های این مقاله میتواند در بهبود یکپارچگی سیستمهای شهر و دولت الکترونیک مفید باشد، بطوریکه باعث ایجاد هماهنگی بیشتر این سیستمها و در نتیجه رضایت بیش از پیش شهروندان از خدمات ارائه شده گردد.