بدون تردید قرن بیست و یکم، دورهی تحولات پر شتاب و تهدیدهای گسترده منطقهای، ملی و بینالمللی است. جوامع سازمانها برای تضمین و تداوم حیات و بقای خویش نیازمند متمایز سازی خود از دیگران و کسب مزیت رقابتی پایدار هستند. که این به نوآوری، ابداع، خلق محصولات یا خدمات، فرایندها و روشهای جدید بستگی زیادی دارد. ابزار کلیدی در این مسیر کارآفرینی به عنوان پدیدهای نوین در اقتصاد است. کارآفرینی راهی برای بازآفرینی منابع و توامندیها محسوب شده و نقش مهمی در تثبیت موقعیت رقابتی دارند. نگاه جدید به مقولهی کارآفرینی از زاویه دید ارزشی است. در این مقاله ضمن تبارشناسی کارآفرینی، این مقوله را از در آیات و روایات و سیره حضرت رسول(ص) و امیر مومنان امام علی(ع) مورد بررسی قرار خواهیم داد.