در رقابتهای جهانی موجود در عصرحاضر باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس وی قرار داد. خواست مشتری برکیفیت بالا و خدمت رسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شده است که قبلا وجود نداشته است، در نتیجه شرکتها بیش از این نمیتوانند به تنهایی از عهده تمامی کارها برآیند. در بازار رقابتی موجود، بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوه بر علت این امر در واقع دستیابی به مزیت رقابتی با هدف کسب سهم بیشتری ازبازار است. بر این اساس فعالیتهایی نظیر برنامه ریزی عرضه وتقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزی محصول، خدمت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که قبلا همگی در سطح شرکت انجام میشده اند، اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است. مساله کلیدی در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامی این فعالیتهاست. امروزه مدیریت زنجیره تامین بعنوان یکی از مبانی زیرساختی پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در دنیا مطرح است. مدیریت زنجیره تامین (SCM) پدیده ای است که دردهه90 میلادی ظهوریافته و اینکار را به طریقی انجام میدهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان وسریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند. در حالت کلی زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل میشود که رسما از یکدیگر جداهستند و بوسیله جریانهای مواد، اطلاعات وجریانهای مالی به یکدیگر مربوط میشوند. این سازمانها میتوانند بنگاههایی باشند که مواداولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمده فروشی و خرده فروشی تولید میکنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز میتوان یکی از این سازمانها در نظرگرفت. در این مجموعه آموزشی ابتدا چندین مقدمه آورده شده است چندین تعریف برای زنجیره تامین، مدیریت زنجیره تامین، آشنایی با زنجیره تامین چابک و ناب و سنتی، آشنایی با چندین نمونه زنجیره تامین، اشنایی با شلاق گاوی، موانع پیادهسازی مدیریت زنجیره تامین ، موانع توسعه لجستیک و مدیریت زنجیره های تامین درکشور ، انواع مدلهای تجاری زنجیره تامین و چندین مطلب مفید و آموزشی دیگر ... برای دریافت فایل ابتدا عضو سایت شده و سپس به صفحه شخصی رفته و با انتخاب گزینه افزایش اعتبار نسبت به افزایش اعتبار خود اقدام نموده و بعد از شارژ حساب خود فایل را دانلود کنید. همچنین می توانید سایر اسلایدها (پاورپوینتهای) موجود را از اینجا مشاهده کنید