در هزاره سوم مدیریت منابع انسانی به شدت دگرگون خواهد شد. اگر بپذیریم که پایه اقتصاد آینده دانش است، بنابراین اولین اقدامات مدیران در هزاره سوم باید سرمایه گذاری بر روی نیروهای انسانی و توانمند کردن آن ها در درون سازمان باشد. یکی از نتایج توانمند سازی کارکنان این است که در دنیای امروز، به اهمیت توانمندسازی منابع انسانی سازمان، در هزاره سوم پی برده می شود. کلیفورد می گوید: توانمندسازی یک فرایند است نه یک چیز پوشیدنی یا خوردنی. مدیران سازمان باید این احساس را در کارکنان خود ایجاد کنند که آن ها دارایی ارزشمندی برای سازمان هستند. در این مقاله، ابتدا ضمن ارایه مفاهیم و ریشه های توانمندسازی، به اهمیت و ضرورت توانمندسازی، روش های توانمندسازی، مدلها و الگوهای توانمندسازی، سطوح توانمندسازی، اهداف توانمندسازی، ابعاد و مزایای توانمندسازی کارکنان در سازمان پرداخته می شود و در بخش نهایی به جمع بندی و نتیجه گیری از مفاهیم و پیشنهاد های کاربردی ارایه خواهد شد.