فعالیت سازمان های خدماتی و آموزشی، به خصوص بیمارستان ها، در یک محیط پیچیده و پویا یک واقعیت قطعی است که این نوع سازمان ها با آن مواجه هستند. از طرفی نیز چالش های محیطی من جمله پشیرفت های فن آوری در زمینه آزمایشگاه ها و اعضای مصنوعی در رشته پزشکی، افزایش انتظارات خدمات گیرندگان و بیماران، تحول و تغیر علمی خیلی بالا و کهنگی دانش در این رشته باعث شده است تا سازمان ها برای بقاء خویش به منابع انسانی سازمان خویش توسل بجویند. بدین منظور سازمان ها برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، سعی در توامندسازی کارکنان و سرمایه های انسانی خویش هستند. اما یکی از مقوله هایی که بر توانمندسازی اثر می گذارد، ساختار سازمانی و ابعاد آن است. در این تحقیق که از دسته تحقیقات کاربردی از نوع همبستگی است، جامعه آماری شامل تمام کارکنان مرکز آموزشی-درمانی نیک نفس رفسنجان است. بر این اساس 85 پرسشنامه توزیع شد اطلاعات 83 پرسشنامه در تجزیه و تحلیل ها مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس آزمون همبستگی اسپیرمن، مشخص شد که بین ابعاد ساختار سازمانی و توانمندسازی سازمانی ارتباط معنادار معکوس وجود دارد.