بی شک فعل صادرات یکی از فاکتور های اصلی برای توسعه اقتصادی کشورها محسوب می گردد . با توجه به شرایط فعلی کشور که در میسر توسعه قرار دارد توجه به این موضوع ازاهمیت دوچندانی برخوردار بوده بنحوی که در برنامه های توسعه اقتصادی کشور، علی الخصوص برنامه های سوم و چهارم و همچنین برنامه پنجم ونیز در سند چشم انداز 1404، صادرات بعنوان یک عنصر کلیدی در توسعه اقتصادی محسوب و برآماده شدن زیرساخت های موردنیاز برای بکارگیری و تحقق استراتژیهای صادراتی تاکیدشده است .از سویی نیز باتوجه به موقعیت استراتژیک و وجود شرایط مساعد طبیعی و جغرافیای کشور و برخورداری هریک از استانهای کشوراز استعدادهای ممتاز در زمینه های کشارزی ، دامداری و دامپروری ، شیلات ، معدنی ، صنعتی ، بازرگانی ، حمل ونقل و دیگر مزیت های بالقوه و بالفعل بی تردید در صورت بهره برداری بهینه از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود ، علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور و امکان صدور بیشتر کالاها به بازارهای هدف صادراتی، بی تردید اهداف پیش بینی شده بخش صادرات غیرنفتی کشور طی برنامه پنجم توسعه محقق خواهد گردید و یقیناٌ از عمده ترین پیش شرط های لازم و موثر در افزایش صادرات غیرنفتی کشور توسعه و ارتقاء خدمات پشتیانی صادرات از جمله توسعه و ارتقاء زیرساختهای عمومی مناسب صادرات ، توسعه و تجهیز زیرساختهای تخصصی صدور کالا وخدمات و... می باشد. باتوجه به اینکه ایجاد چنین زیرساخت هایی به دلیل نیاز به حجم بالای سرمایه گذاری، تامین صددرصد منابع مالی آن از منابع داخلی کشور میسر نبوده و می طلبد برای رفع این معضل و تامین منابع مورد نیاز ایجاد چنین پروزه های برخوردار از بازدهی اقتصادی چاره اندیشی نمود که یکی از تدابیر وراهکارهای اساسی برای جبران کمبود منابع مالی در اجرای پروژه های اقتصادی کشور مطرح کرد ، فراهم نمودن شرایط جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور است . جذب سرمایه گذاریهای خارجی در کشورمان گذشته از تامین منابع ارزی مورد نیاز ،رهاوردی چون انتقال تکنولوژی ، ادغام اقتصاد ملی در اقصاد جهانی ، تقویت شرایط رقابتی ، دسترسی آسان تر به بازارهای صادراتی ، بهبود روشهای مدیریت وبازاریابی و آموزش و تربیت نیروی انسانی برای کشورمان درپی خواهد داشت. از اینرو ضروری است ضمن تعدیل موانع موجود بر سرراه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و همچنین ایجاد امنیت سرمایه گذاری ومالکیت سرمایه در کشور و فراهم نمودن بسترهای قانونی لازم، نسبت به معرفی و شناساندن دقیق توانمندیها ، ظرفیت های و مزیت های نسبی موجود در کشورپرداخته شود. در این مقاله سعی شده است با تمرکز بر محصول گلاب و انتخاب کشور آلمان به عنوان کشور هدف برای صادرات،موانع و مشکلات صادرات محصول را شناسایی و در پایان راهکار هایی برای مقابله با آنها پیشنهاد دهیم