پایبندی اخلاقی و قانونی در حوزه فناوری اطلاعات به دلیل ماهیت متغیر و کمتر شناخته شده اش، کمتر مورد بحث قرار گرفته است. متخصصان فناوری اطلاعات، همانند سایر حرفه ها نیازمند بایدها و نبایدهایی هستند تا دچار بی اخلاقی و بی فضیلتی نگردند. اخلاق حرفه ای ضمن تبیین بایدها و نبایدها، باعث می شوند تا روابط افراد با هویت حرفه ای خاص خودشان، سازماندهی شود. اخلاقیات ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با ارزش¬ها دارند و به عنوان ابزاری نگریسته میشوند که ارزشها را به عمل تبدیل میکنند. اخلاق، یعنی رعایت اصول معنوی و ارزش هایی که بر رفتار شخص یا گروه حاکم است، مبنی بر اینکه درست چیست و نادرست کدام است؟ در این مقاله ضمن شناسایی متخصصان حرفه ای حوزه فناوری اطلاعات و دغدغهمندی های این متخصصان، به تشریح مقررات اخلاقی که در این حوزه در سطح بین الملل وجود دارد خواهیم پرداخت. این حوزه به دلیل ماهیت مجازی و شناسایی نشدن افراد، بیشتر مورد سوء استفاده کنندگان قرار گرفته است. با توجه به رایج شدن بیاخلاقیهای گسترده¬ای که در حوزه فناوری اطلاعات صورت میگیرد و اهمیت بسیار زیاد سهم فناوری اطلاعات در عملکرد سازمان¬های دولتی و موسسات بازرگانی، فعالیت های اخلاقی خوب در استفاده از همه جنبه های فناوری اطلاعات میان کارکنان برای سازمان و به طور کلی برای جامعه حیاتی است. در انتها سه نوع از مهم ترین مقرراتی که در حوزه اخلاقحرفه ای متخصصان فناوری اطلاعات وجودد دارد، اشاره گردید و تشابهات و تفارقات بین آنها بیان شد و در نهایت با امعان نظر به مفاهیم کلی همچون پایداری، ملاحظه افراد، خود مختاری، حیثیت، عدالت، سودمندی و شایستگی، مصداق های عینی و ملموس رفتاری و اخلاقی متخصصان فناوری اطلاعات، احصاء می گردد.