شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
شنبه 03 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 25,006
بازدید دیروز: 52,631
بازدید کل: 157,679,009
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 76
کاربران حاضر: 77
کسب و کار هوشمند (BI)
چکیده:

با ورود تکنولوژی های حافظه های کم هزینه و دسترسی گسترده به اینترنت، برای اشخاص و سازمان ها دسترسی به حجم بسیار زیادی از داده آسان شده است و چنین اطلاعاتی اغلب محتویات نامتجانس و ناهماهنگ دارد این سؤال را در ذهن ما ایجاد می شود که آیا امکان پذیر است این داده ها را به اطلاعات و سپس دانش تبدیل کنیم تا بتواند توسط تصمیم گیرندگان در بنگاه ها استفاده شود؟ کسب و کار هوشمند می تواند به عنوان مجموعه ای از مدل های ریاضی و روش-های تجزیه و تحلیل تعریف شود که داده های در دسترس را به منظور تولید اطلاعات و دانش مفید برای فرآیندهای پیچیده تصمیم گیری بکار می گیرد. معماری کسب و کار هوشمند به شکل یک هرم است. اولین و پایین ترین سطح: منابع داده که داده های ذخیره شده در منابع گوناگون اولیه و ثانویه، جمع آوری و یکپارچه شوند. دومین سطح: انبار داده ها/ مراکز داده ها که با استفاده از ابزارهای استخراج، تبدیل، بارگزاری معروف بهETL، اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف در پایگاه داده های کسب و کار هوشمند نگهداری می شوند می شود. سومین سطح: اکتشاف داده که ابزاری برای تجزیه، تحلیل منفعل اطلاعات کسب و کار، شامل پرس و جو و سیستم های گزارش دهی، و همچنین روش های آماری، می بینیم. چهارمین سطح: داده کاوی که شامل متدولوژی های فعال می باشد که هدف آنها استخراج اطلاعات و دانش از داده های می باشد. با حرکت یک سطح بالاتر در هرم به مدل های بهینه سازی می رسیم که برای ما بهترین راه حل از بین گزینه های اقدام را تعیین می کند. نهایتاً در بالای هرم به انتخاب و پذیرش واقعی یک تصمیم خاص می رسیم که بگونه ای نتیجه گیری طبیعی از فرآیند تصمیم گیری را نشان می دهد. همان گونه که از پایین تا بالای هرم حرکت کردیم، سیستم های کسب و کار هوشمند ابزارهای پشتیبان کننده پیشرفته بیشتری را پیشنهاد می کنند. در پایین هرم، شایستگی های لازم برای بیشتر قسمت ها غالباً با متخصصان سیستم های اطلاعاتی، معمولا به عنوان"مدیران پایگاه داده" تأمین می گردد. در فازهای میانی آنالیست ها و خبرگان در مدل های ریاضی و آماری مسئول هستند. نهایتاً، در بالای هرم، تصمیم گیرندگان مسئول برنامه های کاربردی مربوطه هستند. برای آنالیز و پردازش این اطلاعات و تسهیل و سرعت بخشیدن به عملیات گزارش گیری و پرس و جوهای متنوع بجای تحلیل مستقیم داده ها از درون سیستم های عملیاتی، از سیستم ها و پایگاه داده‌ های تحلیلی آنلاین استفاده می شود که خارج از حوزه سیستم های عملیاتی قرار داشته و سرعت بسیار بالایی دارند. پایگاه داده های تحلیلی آنلاین نسخه های متنوعی از داده های تراکنشی را به صورت اختصاصی برای پرس و جوها و گزارش گیری، سازمان دهی می کنند. به این ترتیب کاربرانی مانند مدیران سازمان که خارج از سیستم های عملیاتی قرار دارند می توانند گزارش ها و پرس و جوهای مورد نظر خود را تهیه کنند.

کلید واژه: کسب و کار هوشمند، تصمیم گیری، بهینه سازی، داده کاوی، پایگاه داده های تحلیلی آنلاین
نویسنده(گان): سودابه قلی زاده
منبع: رفرنس های مختلف ، کتاب و مقالات
موضوع: فناوری اطلاعات
دسته: مقالات متفرقه
سال انتشار: 2010
تعداد صفحات: 11
قیمت (تومان): 3000
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.