در محیط آشفتهای که شرکتها در آن مشغول فعالیت هستند، یکی از مهمترین فاکتورهای بقا و پیشرفت چابکی آنها است. پیش نیاز پیاده سازی تولید چابک وجود مدل های مفهومی است، که مارا در درک هرچه بهتر عناصر و جزئیات این پارادایم یاری می رساند. چابکی مفهومی چند بعدی است و هر کسی سعی کرده برجنبه ای از ان تاکید کند. برای دستیابی به این هدف مقالات و مدل هایی که توانسته اند چابکی را به عنوان پارادایمی وسیع ،هرچند نه به صورت کامل، پیاده سازی کنند، مطالعه و بررسی شده است. در نهایت با توجه به این موارد مدل هایی معرفی شده که تلاش کرده اند ابعاد مختلف چابکی را در کنار یکدیگر قرار دهند و دیدگاهی یکپارچه نسبت به آن ارائه دهند.