هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل موثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی حاصل از تحقیقات دانشگاهی و ارتباط بین این عوامل می باشد. جامعه آماری این تحقیق را، اساتید دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول، که به نحوی با صنعت در ارتباط بوده و آشنایی نسبی با این بخش را داشته اند، تشکیل داده اند. داده ها از طریق یک پرسشنامه با عناصر برآمده از ادبیات و شامل 50 پرسش در طیف 5 تایی لیکرت با پایایی و روایی تایید شده (در موردپایایی، آلفای کرونباخ بزرگتر از70/. همچنین روایی از نوع محتوایی و با استفاده از نظر اساتید و خبرگان) جمع آوری گردیدند. همچنین داده های مربوط به موفقیت تجاری سازی تکنولوژی، از طریق مستندات موجود در دانشگاه مورد مطالعه جمع آوری شدند. به کمک نرم افزارهای آماری "اس.پی.اس.اس"، "لیزرل" و "پی.ال.اس.پی.ام" یافته ها نشان داد کلیه عوامل هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم بر تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد علی آباد کتول تاثیرگذارند. عوامل مربوط به شرایط محیطی بیشترین تاثیر را بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی دانشگاه مورد مطالعه داشته و پس از آن به ترتیب عوامل مربوط به صنعت، روش های انتقال تکنولوی و دانشگاه بر موفقیت تجاری سازی تاثیر گذارند. در پایان نیز با توجه به نتایج حاصل از این مقاله پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.