امروزه در دنیای کسب و کار نام تجاری به یکی از مهم ترین جنبه های استراتژی کسب و کار تبدیل شده است که می تواند ارزش های بسیاری برای شرکت خلق کند . نام های تجاری به عنوان یک منبع استراتژیک برای شرکت ، با ایجاد ارتباطات مثبت روانی و شکل گیری روابط عاطفی با مشتری سبب افزایش ارزش محصولات و خدمات نسبت به رقبا می شوند. در گذشته به برند تنها به عنوان بخشی از فرآیند طراحی محصول جدید نگریسته می شد ، بنابراین نگرش نسبت به این مفهوم به عنوان یک سری از تاکتیک ها (نه استراتژی) بوده و روش های ایجاد آن شباهتی با یک راهبرد نداشته است . امروزه برندها به عنوان یک نقطه آغاز تمایز بین پیشنهادهای رقابتی مطرح می شوند به طوری که در موفقیت سازمان ها نقشی حیاتی دارند . لذا به مدیریت برند ، به عنوان یک فرآیند استراتژیک توجه می شود . با توجه به اهمیت مدیریت استراتژیک در ایجاد برند وحفظ آن به منظور موفقیت در بازارهای رقابتی ، در این مقاله تلاش شده است با یک نگاه استراتژیک به مدیریت برند پرداخته شود . همچنین مدل جامع مدیریت راهبردی و فرایند استراتژیک مدیریت برند و دیدگاههای صاحب نظران در این باره مورد بررسی قرار می گیرد .