نیاز به بهبود راهبردهای تجاری موسسات کوچک و متوسط بعنوان موتور محرک رشد اقتصادی و توسعه متوازن در کشورهای در حال توسعه بمنظور پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر بازار و حفظ قابلیت رقابتی در مقابل موسسات بزرگتر بیش از پیش احساس می شود. در این خصوص کارآفرینی استراتژیک بعنوان ابزاری که ضمن افزایش توان مواجه این موسسات با تغییرات محیط، مزیت های رقابتی پایداری را برای آنها ایجاد می کند از اهمیت بسزایی برخوردار است. با این وجود چالش هایی متعدد بکارگیری فرآیند کارآفرینی استراتژیک در موسسات کوچک و متوسط نگارندگان را برآن داشته در این مقاله با بهره گیری از دیدگاه مبتنی بر منابع و رویکرد قابلیت های پویا، قابلیت های موثر بر بروز کارآفرینی استراتژیک در این موسسات را تشریح کنند. بطور مشخص در این مجال شش قابلیت پویا شامل قابلیت ادراک، قابلیت جذب، قابلیت انطباق، قابلیت نوآوری، قابلیت شبکه سازی و بالاخره قابلیت یکپارچه سازی بعنوان قابلیت های کلیدی برای استقرار فرآیند کارآفرینی استراتژیک موثر در این موسسات مورد تاکید قرار گرفته اند.