علم اخلاق علاوه بر دیرینگی موضوعی که خاستگاه فلسفی دارد از زمانی در سازمانها مورد توجه اندیشمندان قرار گرفت که انسانها خود را در مواجهه با بسیاری از بی فضیلتیها سازمانی دیدند. از طرفی نیز علت اصلی توجه به این موضوع ارزشی در سازمان، انجام رفتارهای انحرافی توسط کارکنان و فقدان توجه کافی به اصول اخلاقی بوده است. یکی از حوزه هایی سازمانی که بایستی اخلاقیات در آن جاری باشد و توسط کارکنان رعایت شود، حوزه فناوری اطلاعات است. فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار قدرتمند و در حال رشد بر فضای کنونی جوامع و سازمانها غلبه کرده، در همه ابعاد زندگی انسانها ریشه دوانده، ساختار اجتماعی را متحول ساخته و رفتارها و محاورات اجتماعی را تغییر داده است. از طرفی نیز عدم موفقیت مدیران و تصمیم گیران در سازمان دادن به اصول اخلاقی در زمینه به کارگیری فناوری اطلاعات، هر موفقیت دیگری در سازمان را خدشه پذیر می نماید. در این مقاله سعی شده است تا ضمن مفهوم شناسی اخلاق، ابعاد اخلاق کاری و سازمانی استخراج و مفهوم جو کاری اخلاقی در سازمان ها تبیین شود و با عنایت به فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در سازمان و امتزاجش با مبانی اخلاق، راهکارهای ایجاد جو کاری اخلاق مدار در به کارگیری فناوری اطلاعات ارائه گردد.