با توجه به اعلام دهه 14-2005 به عنوان دهه «آموزش برای توسعه» از طرف سازمان ملل و اینکه سازمانهای آموزشی از جمله دانشگاهها باید نقش خود را برای تحقق اهداف توسعة پایدار و همگامی با آن ایفا کنند، ارزیابی فرایند یادگیری تحوّلی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است و به همین دلیل، هدف پژوهش حاضر، بررسی همگامی دانشگاههای دولتی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران) با توسعة پایدار بوده و از الگوی سه بعدی FLA استفاده کرده که این الگو میتواند میزان همگامی بخشهای پژوهش، آموزش و مدیریت را در سه سطح چارچوب، تغییر و بازیگران تبیین کند. روش: بر این اساس، جامعة آماری متشکّل از اعضای هیئت علمی و دستاندرکاران بخشهای آموزش، پژوهش و مدیریت بوده و فرضیات تحقیق شامل از حد متوسط بالاتر بودن میزان همگامی آموزش، پژوهش و مدیریت دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران با توسعة پایدار میباشد.، روش آزمون تأیید یا عدم تأیید فرضیات تحقیق، آزمون T-Test است. بر اساس یافتهها، بخشهای آموزش و مدیریت، همگام با توسعة پایدار حرکت کردهاند، ولی بخش پژوهش نتوانسته همگام با توسعة پایدار به فعالیت خود ادامه دهد. ابزار اصلی استفاده شده، پرسشنامة محققساخته بوده؛ ولی با توجه به دستاندرکار بودن محققان در دانشگاه، از ابزار مشاهده نیز استفاده شده است.