پاسخ هایی که سازمانها به محیط امروزی کسب و کار نشان داده اند، نشان می دهد که آنان باید بر منابع نامشهودی تکیه داشته باشند که قبلاً کمتر مورد توجه بوده اند. سرمایه فکری را اغلب تحت عنوان دارایی های نامشهود توصیف می کنند که میتوان به عنوان منبعی برای مزیت رقابتی پایدار به کار گرفت.این مطالعه رابطه بین سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی رادر پنج کارخانه واقع در شهرک صنعتی کرمان مورد بررسی قرار می دهد. اندازه نمونه مورد مطالعه در این تحقیق 230 نفر است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده های این تحقیق از دو پرسشنامه محقق ساخته سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی استفاده شده است داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که بین کارآفرینی سازمانی و سرمایه فکری و 2 درصد همبستگی مثبت و معنا داری وجود / ابعاد آن به ترتیب: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری در سطح اطمینان 59 دارد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معنا داری بین نظرات اعضای نمونه آماری از نظر متغیرهای جمعیت شناختی مانند: جنسیت، مدرک تحصیلی، سابقه کار و سن درباره رابطه با سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی وجود ندارد.