امروزه در جهان اقتصادی ، بیشتر شرکت ها در جست و جو برای یافتن عوامل ایجاد مزیت رقابتی هستند . اغلب شرکت های پیشرو در سراسر جهان به این حقیقت کاملا واقفند که مهم ترین عاملی که باعث تفوق و برتری آن ها در بازار رقابت جهانی می گردد ، داشتن قابلیت استمرار در طراحی و عرضه ی محصول جدید به بازار ، سریع تر و موثرتر از سایر رقبا می باشد . توجه به ابعاد مختلف خواسته ها و نیازمندی های مشتریان اصلی ترین عامل انگیزه بخش برای ارائه محصول یا خدمت جدید تر سازمان هاست . محصولات جدید از ضروریات شرکت های امروزی به شمار می روند . در حقیقت محصولات جدید پاسخی به بزرگترین مشکلات سازمان هاست . این مقاله به تشریح مفاهیم توسعه محصول جدید،طبقه بندی آن و بررسی فرایند توسعه محصول جدید براساس مدل stage-gate می پردازد.